Zodiac Houses

Zodiac Houses

Montien Boonma (Thailand)
‘Zodiac Houses’ 1998-1999
metal, herbal medicine, wood, cellophane, and transparency sheet
size variable
Private Collection

Montien Boonma was one of the pioneers of the Thai contemporary art movement. After his return from Paris in the 1990s, Montien created a number of works in mixed media and installation art with a distinctive use of local materials to express the influx of industrial developments in the country’s rural areas. The subject of his artistic creation began to shift after his wife was diagnosed with breast cancer. His work became a search for the meaning of healing, life and death evident in ‘House of Hope’ (1997), an installation with herbs.

For Bangkok Art Biennale, ‘Zodiac Houses’ (1998) is a work about Montien’s quest for bliss and incarnation through astrological signs and outer space in order to contact the dead. Placed at Sala Kanparien (Sermon Hall), Wat Prayoon the dark Gothic-like sculptures stand eerily facing the gilded Dharma seat offering a prayer to communicate with the dead and afterlife.

มณเฑียร บุญมา (ประเทศไทย)
‘Zodiac Houses’ พ.ศ 2541 – 2542
เหล็ก,สมุนไพร, ยา,ไม้ ,กระดาษแก้วและแผ่นโปร่งแสง
ขนาดแปรผันตามพื้นที่
สมบัติส่วนบุคคล

ศิลปินผู้บุกเบิกศิลปะร่วมสมัยในไทย หลังจากกลับมาจากฝรั่งเศสในช่วงทศวรรษ 1990s มณเฑียร ทำงานศิลปะจัดวางและสื่อผสม ที่มีการนำวัสดุพื้นถิ่นเข้ามาใช้ในการทำงาน เพื่อพูดถึงการรุกคืบของอุตสาหกรรมที่กำลังไหลบ่าเข้ามาในชนบท อย่างไรก็ตามหัวข้อการทำงานศิลปะของศิลปินก็พลิกผัน เมื่อเขาทราบว่าภรรยาป่วยด้วยโรคมะเร็งทรวงอก ผลงานของมณเฑียรเริ่มหันเข้าสู่การค้นหาความหมายของการเกิด มีชีวิตอยู่ และการตาย อย่างเช่น ‘House of Hope’ (2540) อินสตอลเลชั่นขนาดใหญ่ที่ทำขึ้น จากสมุนไพร

ในบางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ ครั้งนี้ ‘Zodiac Houses’ (2541) ประติมากรรมสไตล์ โกธิคสีดำที่เต็มไปด้วยการใช้สัญลักษณ์จักรราศี ที่มณเฑียรทำขึ้นมาเพื่อแสวงหาความสงบ การเกิดใหม่ และการติดต่อกับโลกหลังค-วามตาย จะถูกนำมาตั้งในศาลาการเปรียญ วัดประยุรวงศาวาสเผชิญหน้ากับอาสนะสงฆ์ เป็นการสื่อสารกับคนตายและโลกหลังความตาย

ARTISTS

MONTIEN BOONMA

THAILAND