Firoz Mahmud

1974, Khulna, Bangladesh

Firoz Mahmud was born and brought up in Bangladesh, now lives and works between New York and Dhaka. He has been prominent emerging artist from Bangladesh for his large scale and ongoing art series and projects for last few years. Mahmud’s artistic practice is realized through various mediums such as painting, drawing, installation and photography that engage with his cultural and political heritage. Among his large scale and extensive art projects are on war and conflict and legacies of Bengal region, cherish dream of immigrant families in new land, city or country, Layapa Art-painting project series on native legacy and history, NinKi: UoPD- Urgency of Proximate Drawing on controversial celebrities among others.

He was a resident artist at Rijksakademie VB Kunsten, Amsterdam, and has a PhD from the Tokyo University of Arts, an MFA from Tama Art University and a BFA from Dhaka University. Mahmud has exhibited at the Office of Contemporary Art (OCA), Norway, MAXXI Museum of 21st Century Arts Rome, India, Bangladesh and Pakistan Contemporary Art at Asia House London, Hiroshima Museum of Contemporary Art, University Art Museum, Metropolitan Art Museum, Museum of Contemporary Art Tokyo & Geidai PS1, Fuchu Art Museum, Mori Art Museum (CG) Tokyo; Metropolitan Mostings Hus Copenhagen, Sovereign Art Foundation HK, Children Museum and Hammond Museum in New York, Ota Fine Arts, Exhibit320 in Delhi, Dhaka Art Center, National Museum and Bengal Gallery in Dhaka.

Mahmud’s work has been exhibited at the following biennales: 1st Bangkok Art Biennale, Lahore Biennial, Dhaka Art Summit, Setouchi Triennial (BDP), Aichi Triennial, Sharjah Biennale, Cairo Biennale, Echigo-Tsumari Triennial and Asian Biennale.

He is represented by Ota Fine Arts in Tokyo, Singapore, Shanghai and Exhibit 320 in New Delhi. His project is partially supported and promoted by Durjoy Bangladesh Foundation.

ฟิรอซ มาห์มุด 

เกิด พ.ศ. 2517, บังคลาเทศ พำนักและทำงานที่ นิวยอร์คและโตเกียว

ฟิรอซ มาห์มุด เป็นศิลปินที่ทำงานศิลปะจัดวาง, จิตรกรรม, วีดีโอ, ภาพถ่ายและสื่อหลากหลาย เขาได้เคยสร้างศิลปะจัดวางขนาดใหญ่หลายชิ้น และใช้เทคนิคเฉพาะ เช่น Layapa Art เทคนิคการฉลุแบบบังคลาเทศ โดยเนื้อหาในงานส่วนใหญ่นำเสนอเรื่องราวเกี่ยวกับประเทศบ้านเกิดของศิลปิน ด้วยการเลือกใช้สีสื่อความหมาย อย่างสีเขียวและสีน้ำตาล  สีเขียวคือสีประจำประเทศ  ในขณะที่สีน้ำตาลสื่อถึงพื้นดินที่เป็นรากเหง้า ของวัฒนธรรม และประวัติศาสตร์ของบังคลาเทศ เพื่อสะท้อนสถานการณ์ทางด้านสังคมและการเมือง

ฟิรอซ จบการศึกษาระดับปริญญาตรีและโท จากสถาบันวิจิตรศิลป์ มหาวิทยาลัยธากา เป็นศิลปินพำนักที่กรุงอัมสเตอร์ดัม ก่อนจะกลับมาศึกษาต่อในระดับปริญญาเอก ที่มหาวิทยาลัยศิลปะโตเกียว จากนั้นไปเป็นศิลปินพำนักในโครงการ International Studio and Curatorial Program (ISCP) ที่นิวยอร์ค สหรัฐอเมริกา  

เขาเคยจัดแสดงนิทรรศการเดี่ยว เช่นในปี พ.ศ. 2543 “Domineering Domination” Institute of Fine Arts, ดักกา, พ.ศ. 2546  “Green Delta-24hrs” Projectruimte Oost, Rijksakademie Van Beeldende Kunsten, อัมสเตอร์ดัม ,”Level Identification” Projectruimte Nord, Rijksakademie Van Beeldende Kunsten, อัมสเตอร์ดัม ,”Floss” Mayor Plaza, Madrid,”Laughter in oldies” Das Spielhaus, Goethestrasse เบอร์ลิน, พ.ศ. 2548  “step 1 and step 2” Setagaya Art Museum โตเกียว, พ.ศ. 2552 “Belief = Be live” OZU Space โรม, พ.ศ. 2555 “Dismal Cry of Heritage” Skoto Gallery, เชลซี, นิวยอร์ค, สหรัฐอเมริกา

เทศกาลศิลปะนานาชาติที่เคยเข้าร่วมรวมถึง Aichi Triennale ญี่ปุ่น (2553), Tashkent Biennale (2552), Sharjah Biennale, ยูเออี (2552), Cairo Biennale (2551), Echigo-Tsumari Art Triennale (2549), Asian Biennale บังคลาเทศ (2551, 2545 & 2543) และได้รับรางวัลต่างๆ มากมาย อาทิ พ.ศ. 2540 Khalaghar National Art Prize, ดักกา, พ.ศ. 2541 Countess Enid Driscoll-Spa. Prize, Royal Over-seas League, ลอนดอน, พ.ศ. 2542 Berger National Young Award, Dhaka Best Prize for Experimental painting, Institute on Fine Art, DU, ดักกา และ พ.ศ. 2543 Berger National Young Award, ดักกา บังคลาเทศ