Yan Pei Ming
1960, Shanghai, China
Yan Pei-Ming is a Chinese painter born in Shanghai. Since 1982, he has lived in Dijon, France. His most famous paintings are “epic-sized” portraits of Mao Zedong worked out in black and white or red and white. He works with big brushes, and his paintings are brought to life by the rapid brush strokes which structure the picture space.Large amount of his work revolves around the image of Mao. This was because he was already used to painting him, and also because of Mao’s fame that the artist used as a strategy for getting noticed as a painter.
In 1991, he held his first solo exhibition at the Centre Pompidou. His painting, mostly done in black and white, is a reflection of his pessimistic side. With his art, he rather reflects the darker side of life, than feelings of happiness and peace. In 2005, he returned for his first solo exhibition in Shanghai. In the preface of the exhibition catalogue, he stated that he wanted to be the most recognized and most influential artist in the world.
In 2007, he was invited to accompany French president Sarkozy for his trip to China, which eventually lead to his 2009 exhibition in Louvre, The Funeral of Mona Lisa. That year, he also received the medal of Chevalier of the Legion of Honor. Beside paintings of Mao, himself and his father, Ming painted various celebrities, like Bruce Lee, and artist Maurizio Cattelan. In the 1990s he produced large series of portraits of people from the bottom of society, such as prisoners, prostitutes, and homeless children. In his work he also included themes like social and geopolitical conflicts and their consequences. Sudanese Child (2006), is an example of this. Here he depicts suffering under the effects of war, starvation, poverty, and other disasters. Ming made a lot of works like this in which he criticizes modern society.
In 2009, the artist had solo exhibitions at the Ullens Center for Contemporary Art, Beijing; the San Francisco Art Institute; and the Musée du Louvre. On February 10, 2009, it was announced that The Funeral of Mona Lisawill go on display at The Louvre on February 12, 2009 until May 18, 2009 in the room next to the original Mona Lisa. His first solo exhibition in the United States was displayed at David Zwirner in New York City, May 2007.Group exhibitions include the Venice Biennale in 1995 and 2003; the Sevilla Biennale in 2006; the Istanbul Biennial in 2007, among others. Public collections holding works by Yan Pei-Ming include the Centre Georges Pompidou; the Musée des beaux-arts de Dijon; the Honolulu Museum of Art; the National Gallery of Australia; the National Museum of Modern Art, Tokyo; the Museum Ludwig, and the Shanghai Art Museum.
หยาน เพ่ย หมิง
เกิดปี พ.ศ. 2503 เซี่ยงไฮ้ ประเทศจีน พำนักและทำงานที่เมืองดีจอง ประเทศฝรั่งเศส
หยาน เพ่ย หมิง จิตรกรชาวจีนที่เป็นที่จดจำจากภาพวาดบุคคล รูปใบหน้าอดีตประธานาธิบดี เหมา เจ๋อ ตุง ด้วยโครงสีแบบโมโนโครม (การใช้โทนสีๆ เดียวคลุมทั้งภาพ ) และเทคนิคการโชว์น้ำหนัก ของรอยแปรงขนาดใหญ่และเล็ก กับก้อนสีที่สร้างอารมณ์ภาพให้หนักแน่น ผลงานส่วนใหญ่ของเขามักมีขนาดใหญ่มาก
จากพื้นเพที่เกิดในเมืองเซี่ยงไฮ้ในช่วงยุคปฏิวัติวัฒนธรรม เขาเริ่มวาดภาพเป็นงานอดิเรก หลังจากนั้นจึงสมัครเข้าเรียนที่โรงเรียนศิลปะและการออกแบบเซี่ยงไฮ้ แต่ถูกปฏิเสธและพบกับการพูดจาให้ร้าย หยาน เพ่ย หมิง ในวัย 20 ปี จึงตัดสินใจอพยพไปเริ่มต้นชีวิตใหม่ที่ประเทศฝรั่งเศส และเข้าเรียนศิลปะที่ École des Beaux-Arts กรุงปารีส หลังจบการศึกษาเขาได้รับความสนใจในแวดวงศิลปะอย่างรวดเร็ว จากผลงาน ภาพเหมือนของคนดังทุกสาขาอาชีพ เช่น บรูซ ลี ราชานักบู๊, รูเพิร์ต เมอร์ดอค เจ้าพ่อสื่อระดับโลก และ ศิลปินดังชาวอิตาเลียน มอริซิโอ คาตตาลัน เป็นต้น
หยาน เพ่ย หมิง เป็นจิตรกรเต็มตัว เขาสนใจและสร้างงานในรูปแบบหลากหลาย บางครั้งก็หยิบยืมจิตรกรรมระดับมาสเตอร์มาสร้างและดัดแปลงใหม่ (Appropriation ) เช่นงานของ Goya, Diego Rodríguez หรือแม้แต่ภาพโมนาลิซ่า ของดาวินชี และภาพบุคคลสำคัญของโลกในทางการเมือง ศาสนา หรือไอคอนที่ปรากฏอยู่ในวัฒนธรรมร่วมสมัย ที่เขาพบเห็นตามสื่อต่างๆ มานำเสนอใหม่ในสไตล์ส่วนตัว เป็นจิตรกรรมที่ใช้สีหลัก คือ ดำ ขาว และ แดง แต่ที่หลากหลายคือ อารมณ์ของภาพที่มีความชัดเจนและแตกต่างกันไปตาม ความรู้สึกของศิลปินที่มีต่อบุคคลหรืองานศิลปะชิ้นนั้นๆ ด้วยเทคนิคและวิธีการสร้างงานในแบบ expressionism ผลงานของเขาจึงสร้างสุนทรียศาสตร์ที่โน้มเอียงไปในทางการสั่นสะเทือนอารมณ์ การขยายขนาดของภาพบุคคลให้ใหญ่โตผสมผสานกับรสชาติของร่องรอยแปรงที่ปะปนกันมา ทั้งในแบบจีนและตะวันตก ทำให้เห็นสภาวะภายในจิตใจของเขาที่มีต่อต้นแบบที่นำมาวาด
งานสำคัญของเขาถูกเก็บสะสมและจัดแสดงในพิพิธภัณฑ์ชั้นนำ ทั้งศูนย์ศิลปะร่วมสมัยปอมปิดูว์ กรุงปารีส, พิพิธภัณฑ์ลูฟวร์ ปารีส, Musée des beaux-arts เมืองดิจอง ประเทศฝรั่งเศส, Honolulu Museum of Art ฮาวาย, หอศิลป์แห่งชาติ ออสเตรเลีย และล่าสุดที่ พิพิธภัณฑ์ลูฟวร์ อาบูดาบี เป็นต้น
เขามีนิทรรศการเดี่ยวมากมาย อาทิ พ.ศ. 2532 La Maison du thé, Musée Greuze, Tournus, ฝรั่งเศส, พ.ศ. 2536 Yan Pei-Ming, Galerie Rodolphe Janssen, บรัสเซล เบลเยี่ยม, พ.ศ. 2538 Au bord de l’eau, 08 brigands, FRAC des Pays de la Loire, Nantes, ฝรั่งเศส, พ.ศ. 2540 Ming, Faggionato Fine Arts, ลอนดอน อังกฤษ, พ.ศ. 2543 Autoportraits, Faggionato Fine Arts, ลอนดอน อังกฤษ, พ.ศ. 2545 Buddha and His Warriors, Galerie Bernier/Eliades, เอเธนส์ กรีซ, พ.ศ. 2548 Hommage à mon père, Dijon-Shanghai-Guangdong, Guangdong Museum of Art, กวางโจว; Shanghai Art Museum, เซี่ยงไฮ้ จีน, พ.ศ. 2550 You Maintain a Sense of Balance in the Midst of Great Success, David Zwirner Gallery, นิวยอร์ค สหรัฐอเมริกา, The Yan Pei-Ming Show, Galleria Massimo De Carlo, มิลาน อิตาลี, Portraits d’artistes, Fondation Maeght, Saint-Paul-de-Vence, ฝรั่งเศส, พ.ศ. 2551 Yan Pei-Ming with Yan Pei-Ming, GAMeC, เบอร์กาโม อิตาลี, พ.ศ. 2552 Les Funérailles de Monna Lisa, Salon Denon, Musée du Louvre, ปารีส ฝรั่งเศส, Yes !, San Francisco Art Institute, ซานฟรานซิสโก สหรัฐอเมริกา, Landscape of Childhood, Ullens Center for Contemporary Art, ปักกิ่ง จีน, Sweet Dream, Écuries Saint-Hugues, คลูนี ฝรั่งเศส, The Funerals of Monna Lisa, Palais des Émirats, Abu Dhabi Art, อาบูดาบี, สหรัฐอาหรับอามิเรตส์, พ.ศ. 2554 Cartes blanches à Yan Pei-Ming / Pierre Buraglio, Galerie des Gobelins, ปารีส ฝรั่งเศส, Painting the History, QMA Gallery, โดฮา กาตาร์, พ.ศ. 2557 Dead and Alive, Beijing Center for the Arts, ปักกิ่ง จีน, พ.ศ. 2558 No comment, CAC Málaga, มาลักกา สเปน, พ.ศ. 2559 Crucifixion, Belvedere Museum, เวียนนา ออสเตรีย, Yan Pei-Ming: Roma, Villa Médicis, Académie de France à Rome, โรม อิตาลี, Yan Pei-Ming: It Takes a Lifetime to Become Young, Massimo de Carlo, ฮ่องกง, พ.ศ. 2560 A short history of Power and Death, Massimo de Carlo, ลอนดอน อังกฤษ, พ.ศ. 2561 Dating, Galerie Thaddaeus Ropac, ปารีส ฝรั่งเศส