Becoming White

Becoming White

Eisa Jocson (The Philippines)
‘Becoming White’ 2018
performance and mixed-media
size variable

In ‘Becoming White,’ she choreographs happiness as migrant affective labor. Jocson looks at the performance of happiness as labor by constructing the figure of the Disney princess Snow White. The work involves performance, archival materials, video, and sound installation. This choreography finds resonance in the migrant affective labor of Filipino workers in Hong Kong, which is inscribed within relations of race and global spectacle. She explains, “In Disneyland Hong Kong, a legion of dancers from the Philippines are employed as professional entertainers to repeat formatted performances of ‘happiness’ as their daily labor. Excluded from the main roles that are reserved for specific racial profiles, they are assigned anonymous supporting roles such as a zebra in The Lion King, a coral in The Little Mermaid, a monkey in Tarzan.”

ไอซ่า จ๊อคสัน (ฟิลิปปินส์ )
‘กลายเป็นคนขาว’ พ.ศ. 2561
การแสดงสด ประกอบสื่อผสม
ขนาดแปรผันตามพื้นที่

ใน ‘Becoming White’ ศิลปินแทน “ความสุข” ด้วย กลุ่มแรงงานข้ามชาติกลุ่มหนึ่ง และสะท้อนมุมมองที่ มองว่า “การแสดงออกถึงความสุข” นั้นเป็นรูปแบบหนึ่งของการใช้แรงงาน ผ่านตัวละครเจ้าหญิงดิสนีย์อย่างสโนวไวท์ในการแสดงสด ที่จัดแสดงร่วมกับวัตถุ วิดีโอ และศิลปะจัดวางเสียง การแสดงชุดนี้มุ่งไปที่การพิจารณาแรงงานอพยพชาวฟิลิปปินส์ในฮ่องกง ดิสนีย์แลนด์ ที่กลายเป็นส่วนหนึ่งของความสัมพันธ์ระหว่างชาติพันธุ์และการแสดงโชว์อันเป็นที่รู้จักของ คนทั่วโลก จ๊อคสันอธิบายไว้ว่า “ที่ดิสนีย์แลนด์ฮ่องกง เหล่านักเต้นชาวฟิลิปปินส์ถูกว่าจ้างมาเป็นกองทัพผู้ให้ความบันเทิงและแสดงซ้ำถึงแบบแผนของความสุขและนั่นก็เป็นสิ่งที่พวกเขาทำทุกวันในฐานะผู้ใช้แรงงาน พวกเขาถูกแยกออกจากบทบาทหลักที่ถูกกันไว้ให้บุคคลบางเชื้อชาติเท่านั้น ในขณะที่พวกเขาได้รับมอบหมายให้รับบทบาทสมทบที่ไร้ตัวตน เช่นม้าลายในเรื่องไลอ้อนคิง เป็นปะการังในเรื่องลิตเติ้ล เมอร์เมด หรือลิงในเรื่องทาร์ซาน”

ARTISTS

EISA JOCSON

PHILIPPINES