Kamol Phaosavasdi

1958, Bangkok, Thailand

Kamol was one of the pioneers of modern art in Thailand, especially the art department and video installation artwork. In addition to continuing art work, Kamol is currently a visiting lecturer at the Department of Visual Arts, Faculty of Fine Arts of Chulalongkorn University.

He has had a long list of solo and group exhibitions around the world. Solo works include; Quiet Storm Center of Academic Resource, Chulalongkorn University Bangkok, Thailand 2005, Bon voyage, Bangkok University Art Gallery, Bangkok, Thailand 2002, Between Hopeful and Hopeless, Art Gallery, Yokohama Museum of Art, Yokohama, Japan 1999, and “Not My Performance in 72 Steps” Otis/Parsons Art Institute, Los Angeles, U.S.A 1983.

Group works are for instance; Show Me Thai, Museum of Contemporary Art Tokyo, Japan 2007, Bangkok! Bangkok! De Markten, Kunsten Festival Des Arts, Brussels, Belgium 2005, (- + -) Negative Plus Negative, Earl Lu Gallery, Lasalle-Sia College of Arts, Singapore 2004, The 50th International Exhibition of Contemporary Art, Venice Biennale (Dreams and Conflicts), Italy 2003, Parallel Time, China Academy of Art, Hangzhou, China. 2003, and many more.

Kamol received continuous recognition and awards since early 1980’s among his global travels to different exhibitions and art congregation. His awards and grants include: The Pollock-Krasner Foundation, (Grant), New York, USA. 2001 and 1996, Japan Foundation Grant for “Artist in Residence” Tokyo, Japan 1996, Japan Foundation Grant for “Water Collaboration”, Ichi Ikeda and Kamol Phaosavasdi, Bangkok, Thailand 1994, Japan Foundation Grant for “Water Project” 1993, Artist in Residence, The school of Art &Design, Edith Cowan University Perth, Australia 1992, Thai Representative to the 6th Asian Square Sculpture 1989, Silver Medal (Sculpture) National Art Exhibition, Bangkok, Thailand 1982, Winner Prize, Contemporary Art Competition organized by Thai Farmers Bank, Bangkok, Thailand 1982, Bronze Medal (Sculpture), National Art Exhibition, Bangkok, Thailand 1981, and Certificate, (Painting) Young Art in Asia Now, Hong Kong 1980.

กมล เผ่าสวัสดิ์

เกิดปี พ.ศ. 2501, กรุงเทพมหานคร ประเทศไทย

กมล เผ่าสวัสดิ์ จบการศึกษาปริญญาตรีด้าน ศิลปะศึกษา จากจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย (2524) และสถาบันศิลปะโอทิส-พาสัน ลอสแองเจลิส สหรัฐอเมริกา (2527) กมล เป็นศิลปินผู้ร่วมบุกเบิกศิลปะร่วมสมัยใหม่ในประเทศไทย โดยเฉพาะศิลปะจัดวางเฉพาะที่ หรือ อินสตอลเลชั่นอาร์ต โดยในระยะหลังได้นำงานวิดีโอเข้ามาเป็นองค์ประกอบสำคัญอีกด้วย กมลได้เข้าร่วมแสดงผลงานในนิทรรศการอย่างกวางขวางทั้งในเอเชีย ออสเตรเลีย ยุโรป และอเมริกา นอกจากการทํางานศิลปะอย่างต่อเนื่องแล้ว ปัจจุบัน กมล ยังดํารงตําแหน่งเป็นอาจารย์ประจําภาควิชาทัศนศิลป คณะศิลปกรรมศาสตร จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย ผลงานของเขามักนำเสนอประเด็นทางสังคม การเมือง และสิ่งแวดล้อม สภาวะการณ์ที่เกิดซ้ำๆ ของมลภาวะต่างๆ ความเสื่อมโทรมหรือการเปลี่ยนแปลงทางสภาวะแวดล้อม อันเป็นผลจากการดำเนินนโยบายผิดทาง หรือปัญหาการค้าประเวณีในประเทศไทย

นิทรรศการเดี่ยวสำคัญของกมล มีอาทิ  พ.ศ. 2548 Quiet Storm หอศิลปวิทยนิทรรศน์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย กรุงเทพฯ, 2545 Bon voyage, หอศิลป มหาวิทยาลัยกรุงเทพฯ, กรุงเทพฯ, 2544 Dilemma, โปรเจ็ค 304 กรุงเทพฯ, 2542 Between Hopeful and Hopeless, Yokohama Museum of Art, โยโกฮาม่า ญี่ปุ่น, 2537  “Water Project” สีลมศิลปวกาศ กรุงเทพฯ, 2534 “Collaboration with yesterday and the day before” พิพฺิธภัณฑ์สถานแห่งชาติ หอศิลป กรุงเทพฯ, 2528 “Song for The Dead Art Exhibition” หอศิลป์พีระศรี กรุงเทพฯ, 2526 “Not My Performance in 72 Steps” และสถาบันศิลปะโอทิส-พาสัน ลอสแองเจลิส สหรัฐอเมริกา

นิทรรศการกลุ่มครั้งสำคัญ เช่น พ.ศ. 2550 Show Me Thai, Museum of Contemporary Art โตเกียว ญี่ปุ่น, 2548 Bangkok! Bangkok!, De Markten, Kunsten Festival Des Arts, บรัสเซล เบลเยี่ยม, 2547 Supernatural, Media Art Festival, หอศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ เชียงใหม่, Here & Now, นิทรรศการศิลปะร่วมสมัยสัญจร 4 แห่ง ถนนไมตรีจิตต์ กรุงเทพฯ จัดโดย AARA, (- + -) Negative Plus Negative, Earl Lu Gallery, Lasalle-SIA College of Arts, สิงคโปร์, Home Front, Singapore Art Museum, สิงคโปร์ และ (Tous Egos) 18 Rencontres Paralleles, Whart Centre D’Art Contemporain de Basse-Normandie ฝรั่งเศส, 2546 the 50th Venice Biennale (Dreams and Conflicts) ศาลาไทย อิตาลี, “Thai-Tanic”, Ethan Cohen Fine Arts นิวยอร์ค, Next Move : Contemporary Art from Thailand, Earl Lu Gallery, สิงคโปร์, 2543 Echigo-Tsumari Art Triennale 2000, Nigata Prefecture, ญี่ปุ่น, Glocal Scents of Thailand, Edsvik konst ach kultur, สวีเดน, 2542 Alter-Ego, หอศิลปคณะจิตรกรรมฯ มหาวิทยาลัยศิลปากร กรุงเทพฯ, 2539 Traditions/Tensions, Grey Art Gallery, นิวยอร์ค, 2536 “the 1st Asia-Pacific Triennial of Contemporary Art” Queensland Art Gallery, บริสเบน ออสเตรเลีย, 1992 “The Boundary Rider”, the 9th Biennale of Sydney, Art Galleryof New South Wales, ซิดนีย์ ออสเตรเลีย