Marc Schmitz

1963,  Hamburg, Germany

Marc Schmitz is a German artist based in Berlin. He explores the foundations of the different media he uses by challenging their limits. His works convey sensuality and thought, inviting the viewer to enter into a mutually constructive dialogue, while addressing the limitless space with all of the viewer’s basic senses. His works have been exhibited internationally and represented in private and public collections while having been remarked with several international awards.  His recent projects have focused on finding and interpreting unclaimed or contested/bare public space(s), and on reading the importance of the spatial relationship to both personal and shared-cultural memory. The stories told in those blank spaces reveal alternate possibilities for the human experience and particularly human experiences of urban zones. His works, oriented toward the public sphere, is collaborative more than it is ‘interactive’. They rely on ethnographic and art-historical research, and take advantage of both contemporary and historical forms of artistic media.

Schmitz uses a variety of media and materials i.e. painting, installation, and video. On the occasion of the Busan Biennial in South Korea (2004), he developed a walk-in sculpture that allowed for a new and unusual experience of space within a vibrant environment.

He received support from institutions including the Goethe Institute, the Art Council Korea and the Konrad Adenauer Foundation. Among other awards, he has received the first prize for Art for Expo 2000 World Expo in Hanover, Germany, the special prize of the jury at the 10th Cairo Biennial and the Turgut Pura Art Prize at the Museum of Sculpture Izmir 2012. In 2006, Marc Schmitz initiated the Land Art Biennial in Mongolia, Land Art Mongolia LAM 360° and has served as artistic director since 2010.

มาร์ก ชมิทซ์

เกิดปี พ.ศ. 2506  ฮัมบวร์ค, พำนักและทำงานที่เบอร์สิน เยอรมนีและมองโกเลีย

มาร์ก ชมิทซ์ เป็นศิลปินและภัณฑารักษ์ชาวเยอรมัน ที่พำนักและทำงานทั้งในกรุงเบอร์ลิน และเมืองอูลาบาร์ตอร์ เมืองหลวงของประเทศมองโกเลีย เขาเป็นผู้ก่อตั้งเทศกาล the Biennial Land Art Mongolia ในฐานะศิลปินชมิทซ์สร้างผลงานศิลปะแนวความคิด (Conceptual Art) หลากหลายรูปแบบและขนาด เขาสนใจเรื่องความสัมพันธ์ระหว่างผู้คนและพื้นที่ ผลิตงานศิลปะที่หลากหลายทั้งภาพเขียน, ศิลปะจัดวางขนาดใหญ่ และวิดีโออาร์ต เขาชอบท้าทายขีดจำกัดของสื่อชนิดต่างๆ เพื่อสร้างผลงานที่ชวนให้คนดูขบคิด ชมิทซ์ มักจะสร้างบทสนทนาระหว่างบุคคลกับชิ้นงาน ต่อเนื่องไปจนเกิดการสนทนาในระดับบุคคลต่อ บุคคลเสมอ งานในระยะหลังของเขาเพ่งความสนใจไปที่การค้นหาความหมายของ ความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและประวัติศาสตร์ ที่เป็นที่รับรู้ร่วมกันในสังคม ผ่านผลงานขนาดใหญ่บนพื้นที่สาธารณะ โดยใช้ช่องว่างระหว่างประวัติศาสตร์ศิลปะและ ศิลปะร่วมสมัยในยุคปัจจุบันให้เกิดประโยชน์

ชมิทซ์จบการศึกษาด้านปรัชญา Ludwig Mazimilian University Munich/FU Berlin  ต่อด้วยสาขาวิจิตรศิลป์ที่ Academy Munich และ New Media ที่ Academy Berlin เยอรมัน เขาเคยร่วมแสดงงานในเทศกาลศิลปะร่วมสมัยขนาดใหญ่มาแล้วหลายแห่ง เช่น Busan Biennial 2004 เมืองปูซาน เกาหลีใต้, 2nd International Beijing Biennial ปักกิ่ง ประเทศจีน (2548), นิทรรศการเดี่ยวที่ Galerie Kai Hilgemann เบอร์ลิน เยอรมัน (2549, 2554), 10th International Cairo Biennale, Museum of Modern Art กรุงไคโร อียิปต์ (2550), the Sculpture Quadrennial เมืองลิกา ลัตเวีย (2551), Land Art Mongolia Biennial, Mongolian National Modern Art Gallery, Ulaanbaatar มองโกเลีย (2553, 2555, 2557, 2559), Creative Cities, Olympic Fine Arts, The Barbican Center, ลอนดอน อังกฤษ (2555), 55th Venice Biennale, II Palazzo Enciclopedico เวนิส อิตาลี (2556), Trio Bienal ริโอ เดอจาเนโร บราซิล (2558), Nakanojo Biennale ญี่ปุ่น (2558), Marrakech Biennale 6 โมร็อคโค (2559), Double Edge, Folkestone Triennial อังกฤษ (2560), นิทรรศการเดี่ยว the Genesis of an Image, Ding Shun Museum, ฟูเจี้ยน ประเทศจีน (2560) เป็นต้น

ชมิทซ์ มีผลงานสะสมอยู่ในคอลเลคชั่นของ National Art Gallery กรุงปักกิ่ง จีน, W.S.I. นิวยอร์ค สหรัฐอเมริกา, Swatch Collection เซี่ยงไฮ้ ประเทศจีน,  Amman/Dunke แฟรงค์เฟิร์ท และ ซูริค รวมทั้ง Klier & Ott เบอร์สิน เยอรมัน