SANITAS PRADITTASNEE
1980, Bangkok, Thailand
With her background in landscape architecture and fine arts, Sanitas Pradittasnee is interested in sculptural space. After completing her degree in landscape architecture from Chulalongkorn University’s Faculty of Architecture and having spent four years working in this field with Colin K. Okashimo & Associates in Singapore, Sanitas earned Master of Fine Arts at Chelsea College of Art and Design in London. She then entered Martha Schwartz & Partners, a landscape architecture company which has its foundational expertise in installation arts. The artist founded her own Sanitas Studio in 2010. Despite little flight hours in the landscape architecture field, Sanitas’ works stand out from crowd enough to land her various recognition and awards.
Growing up in the city and periodically going out of town to visit her grandmother, Sanitas feels special over the contrast between nature and urban environment. Such feeling raises the questions of the two different entities being intertwined and coexist, as well as all things that are ever-changing. Her observation, coupling with the interest in history and human beliefs, Sanitas’ works reflect the connectivity between nature and man-made nature. In her creations, the identity of man-made architecture is minimized while natural changes are highlighted. The works often welcome the audience to being a part of the it, allowing all to observe the nature which constantly change.
Sanitas’s oeuvre features art, art installation, and landscape architecture. These include the solo show “Capturing the intangible” at the Art Centre, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand in 2016, Khao Mo (Mythical Escapism), which was exhibited at the Bangkok Art and Culture Centre in 2013 in the exhibition titled “Resort: An Exhibition for Landscape of Rest” before being relocated to the Park@Siam, and Equilibrium, which was displayed at the Sea Art Festival in Busan, South Korea, in the same year.
Sanitas received “Commended with Merit Award” from Emerging Architecture Awards in 2015 and was selected as one of Aesthetica Art Prize 2015:100 Long Listed Artists.Her works was published in The Aesthetica Art Prize Anthology, which was anarts collection publication of leading 100 artists from 60 countries worldwide.
สนิทัศน์ ประดิษฐ์ทัศนีย์
เกิด พ.ศ. 2523 , พำนักและทำงานที่ กรุงเทพฯ ประเทศไทย
สนิทัศน์ ประดิษฐ์ทัศนีย์ จบการศีกษาด้านภูมิสถาปัตย์ จากคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย เคยทำงานด้านภูมิสถาปัตย์ กับ Colin K. Okashimo & Associates ที่ประเทศสิงคโปร์ 4 ปี ก่อนตัดสินใจไปศึกษาด้านศิลปะในระดับปริญญาโท คณะ วิจิตรศิลป์ ที่ Chelsea College of Art and Design กรุงลอนดอน ประเทศอังกฤษ จากนั้นเข้าทำงานกับ Martha Schwartz & Partners บริษัทภูมิสถาปัตย์ ที่มีพื้นฐานมาจากงานศิลปะจัดวาง และกลับมาเปิดสตูดิโอออกแบบของตัวเองในนาม สนิทัศน์ สตูดิโอ ในปี พ.ศ. 2553 แม้จะเริ่มต้นทำงานศิลปะประเภทงาน ภูมิสถาปัตยกรรมได้ไม่นาน แต่ผลงานของ เธอก็โดดเด่นจนได้รับรางวัลต่างๆ มากมาย
ถึงจะเติบโตในเมือง แต่เมื่อได้มีโอกาสไปเยี่ยมคุณยาย สนิทัศน์ มักจะมีความรู้สึกพิเศษถึงความแตกต่างของธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมที่แตกต่างไปจากสภาพในเมือง ความรู้สึกนี้นำมาซึ่งคำถามต่างๆ เกี่ยวกับการอยู่ร่วมกันของสองสิ่งที่แตกต่าง และสรรพสิ่งที่เปลี่ยนแปลงตลอดเวลา การสังเกตุการณ์ความเปลี่ยนแปลงของสิ่งแวดล้อมเหล่านี้ ผนวกกับความสนใจในเรื่องประวัติศาสตร์และความเชื่อของมนุษย์ ทำให้เกิดผลงานที่สะท้อนความเกี่ยวข้องระหว่างธรรมชาติและสิ่งที่มนุษย์สร้างขึ้น ในผลงานของเธอ ตัวตนทางสถาปัตยกรรมที่มนุษย์สร้างขึ้นจะถูกลดทอน ในขณะที่การเปลี่ยนแปลงของธรรมชาติ ถูกทำให้โดดเด่น ผลงานของสนิทัศน์ มักเชื้อเชิญให้ผู้ชมมีส่วนร่วม พร้อมกับการเปิดโอกาสให้สังเกตุถึงความเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้นอย่างสม่ำเสมอในธรรมชาติ
ผลงานของสนิทัศน์มีทั้งที่เป็นศิลปะจัดวางและงานภูมิสถาปัตย์ นิทรรศการและโครงการสำคัญของเธอมี อาทิ นิทรรศการกลุ่ม Resort ที่หอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานคร ที่มีประติมากรรม “เขามอ” (Mythical Escapism)หรือ ภูเขาจำลอง ที่ได้แรงบันดาลใจมาจากงานสถาปัตยกรรมไทยโบราณ ออกมาเป็นงานศิลปะร่วมสมัย ในรูปแบบของงานจัดวางขนาดใหญ่ ในปี พ.ศ. 2556 ก่อนที่ต่อมาจะถูกนำไปติดตั้งที่ Park@Siam ลานสาธารณะกลางแจ้งระหว่างสยามสแควร์และจุฬาลงกรณ์ และในปีเดียวกันนี้ ก็มีผลงานชื่อ Equilibrium ซึ่งเป็นศิลปะจัดวาง ตุ๊กตาเป่าลมล้มลุก ลวดลายเหมือนเครื่องเคลือบลายครามที่ได้รับเลือกไปจัดวางบนหาดทรายซองโด เมืองปูซาน ประเทศเกาหลีใต้ ในงาน the Sea Art Festival in Busan และนิทรรศการเดี่ยว Capturing the Intangible ที่หอศิลปวิทยนิทรรศน์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ในปี พ.ศ. 2559
สนิทัศน์ได้รับรางวัล Commended with Merit Award จาก Emerging Architecture Awards ในปี 2558 และได้รับเลือกให้เป็นส่วนหนึ่งของ Aesthetica Art Prize 2015: 100 Long Listed Artists มีผลงานได้รับการตีพิมพ์ในหนังสือ The Aesthetica Art Prize Anthology ซึ่งรวบรวมผลงานของศิลปินชั้นนำ 100 คนจากกว่า 60 ประเทศทั่วโลก