Tawatchai Puntusawasdi
1971, Bangkok, Thailand
Tawatchai produces architectural three-dimensional sculpture in hardwood, slate, organic fibers, and metal. In his Tilted series, ongoing since 2002, the artist plays with perception to challenge audiences’ understanding of volume and space, prodding minds to consider philosophical and spiritual questions. A student of the seminal Thai artist Montien Boonma (1953-2000), Tawatchai marshals formal elegance and grandiose scale to produce works that if cerebral, are always underpinned by pure visual seduction. He has exhibited at the Venice and Sydney Biennales and has twice been awarded a Pollock-Krasner Foundation Grant.
Tawatchai pursued his Bachelor of Fine Arts degree at Chiangmai University, and then Master’s degree in the same faculty at Silpakorn University. Based in Chiangmai, he produces architectural three-dimensional sculpture in hard-wood, slate, organic fibers, and various types of metal. In his Tilted series, ongoing since 2002, the artist plays with visual perception and physical balance to challenge audiences’ understanding of volume and space. In so doing, he prods his viewers to consider philosophical and spiritual questions, his sculpture/installations translating complex ideas about uncertainty and transcendence into tangible form. His works also revolve around concepts of reality, so tangentially referencing Buddhist thinking.
Tawatchai has exhibited in Japan, the United States, Europe, Australia, Taiwan, and wider Southeast Asia.
Tawatchai has exhibited in Japan, the United States, Europe, Australia, Taiwan, and wider Southeast Asia. He has participated in both the Venice and Sydney Biennales and has twice been awarded a Pollock-Krasner Foundation Grant.Kamol was one of the pioneers of modern art in Thailand. Especially the art department. And video installation artwork. In addition to continuing art work, Kamol is currently a visiting lecturer at the Department of Visual Arts. Faculty of Fine Arts Chulalongkorn University
ธวัชชัย พันธ์สวัสดิ์
เกิดปี พ.ศ. 2514, กรุงเทพมหานคร พำนักและทำงานที่เชียงใหม่
ธวัชชัยจบการศึกษาระดับปริญญาตรีจากคณะวิจิตรศิลป์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และระดับปริญญาโท จากคณะจิตรกรรม ประติมากรรมและภาพพิมพ์ฯ มหาวิทยาลัยศิลปากร ธวัชชัยเริ่มทำงาน ประติมากรรมไม้แบบสามมิติที่ใช้พื้นที่ขนาดใหญ่และวัสดุหลากหลาย จากสภาพแวดล้อมที่หาได้ง่าย ไปจนถึงวัสดุเหลือใช้ในช่วงเริ่มต้นการทำงาน เขาได้แรงบันดาลใจ จากเรื่องราวทางปรัชญาพุทธ วัฒนธรรมและประวัติศาสตร์
ผลงานของเขาตั้งแต่ปี พ.ศ. 2545 มักจะเล่นกับมุมมองแรงโน้มถ่วงของโลก เพื่อท้าทายความเข้าใจ ของผู้ชม เกี่ยวกับเรื่องปริมาตรและพื้นที่ว่าง เป็นการสื่อสารและตั้งคำถาม กับผู้ชมถึงเรื่องอัตตา และความไม่จีรังยั่งยืนในพุทธปรัชญาผ่าน รูปทรงของประติมากรรม ขนาดใหญ่ที่สวยงาม และชวนให้ฉงนถึงความหมายในเวลาเดียวกัน ในช่วง 4-5 ปีที่ผ่านมา เขาเริ่มมองโลก และสร้างงานด้วยมุมมองใหม่ และไม่ต้องการสร้างงานจากสิ่งกระทบรอบตัวอีกต่อไป จึงเป็นที่มาของศิลปะแบบ “ทฤษฎี” ซึ่งใช้หลักความจริงที่ประจักษ์ได้ด้วยประสาทสัมผัสทั้ง 5 ที่ไม่ต้องปรุงแต่งด้วยเรื่องราวเบื้องหลัง อันจะมีผลต่อความรู้สึกของคนดูหรือต่อชิ้นงาน เขาชื่นชอบ การทำงานในแนวทางใหม่นี้ เพราะทำให้เกิดโอกาสในการทดลอง และหาความรู้ใหม่ตลอดเวลา ไม่ว่าจะเป็นคณิตศาสตร์ หรือดาราศาสตร์ มาผนวกจนเกิดเป็นประติมากรรม ที่ใช้วิธีการคำนวนทางคณิตศาสตร์ที่แม่นยำ แต่ขณะเดียวกันก็ยังคงวิธีการสร้างงานแบบทำมือ
ธวัชชัย แสดงผลงานต่อเนื่องทั้งในญี่ปุ่น สหรัฐอเมริกา ยุโรป ออสเตรเลีย ไต้หวันและในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ เขามีนิทรรศการเดี่ยวอาทิ พ.ศ. 2546 “DIM” หอศิลปวิทยนิทรรศน์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, พ.ศ. 2548 “Flat Perception”, นำทองแกลเลอรี่ กรุงเทพฯ, พ.ศ. 2550 “The Beauty of Distance” Valentine Willie Fine Arts, กัวลาลัมเปอร์ มาเลเซีย, “Southeaster Wind, Morisot Foundation, ฝรั่งเศส, พ.ศ. 2551 “Dwelling Series” Esplanade Concourse, สิงคโปร์, พ.ศ. 2558 “ Mistaken Elements” Gallery Seescape, เชียงใหม่, พ.ศ. 2559 “ Incommensurable” นำทองแกลเลอรี่ กรุงเทพฯ เป็นตัน
นิทรรศการกลุ่มสำคัญได้แก่พ.ศ. 2542 Glocal Scents of Thailand, Edsvik konst och kulture, Sollentuna สวีเดน, พ.ศ. 2545 ศาลาไทยใน 50th Venice Biennale, เวนิส อิตาลี, พ.ศ. 2547 “International Drift Wood Sculpture” Shihmen Resevior, ไทเป ไต้หวัน, “Luggage Project” Colorado International Airport, สหรัฐอเมริกา, พ.ศ. 2552 Jakarta Biennale 2009, จาการ์ต้า อินโดนีเซีย, พ.ศ. 2556 “Subjective Truth” 10 Chancery Lane, ฮ่องกง, พ.ศ. 2557 “Beyond Pressure” Public Art Festival, ย่างกุ้ง เมียนม่าร์, “Roving Eye” Arter, อิสตันบุล ตุรกี, พ.ศ. 2559 “Mapping Macrocosms” ADM Gallery, School of Art, Design and Media, Nanyang Technological University, สิงคโปร์, “Mountain and Sea” Kenpoku Art Festival, อิราบากิ ญี่ปุ่น, “Southeast Asia Art” 10 Chancery Lane Gallery, ฮ่องกง, พ.ศ. 2560 “Heads or Tails” Sundaram Tagore Gallery, นิวยอร์ค สหรัฐอเมริกา, พ.ศ. 2561 “21st Sydney Biennale. “Equilibrium and Engagement” Cockatoo Island ซิดนีย์ ออสเตรเลีย