Allegory of the End and Resistance

Allegory of the End and Resistance

Natee Utarit (Thailand)
‘Allegory of the End and Resistance’ 2018
228 x 182 cm. (diptych)
oil on canvas
Collection of the Artist

Natee Utarit’s approach to painting has made him one of the most distinctive artists in Thai contemporary art. Natee experimented with painting techniques including traditional Thai art, Renaissance and Baroque painting. His outstanding solo exhibitions include ‘Illustration of the Crisis, ‘View from the Tower’ and ‘Optimism is Ridiculous’. He has exhibited at the Singapore Art Museum, Queensland Art Gallery, Soka Art Center, 789. Bejing, and Saatchi Gallery, London.

In Bangkok Art Biennale, Natee’s view on bliss is expressed in Christian and Buddhist subjects and iconography related to repentance, purgatory and suffering. Overlapping symbols related to blind faith and death are represented in gilded diptych and triptych frames. Flesh and bones immaculately painted remind us of the short span of time we have in this world of impermanence.

Natee Utarit (Thailand)
‘Allegory of the End and Resistance’ 2018
228 x 182 cm. (diptych)
oil on canvas
Collection of the Artist

หนึ่งในศิลปินร่วมสมัยชาวไทยที่โดดเด่นเรื่องการ ทำงานจิตรกรรมมากที่สุดคนหนึ่ง นทีมุ่งสำรวจ เทคนิคการทำงานจิตรกรรมหลายๆ เทคนิค ตั้งแต่งานจิตรกรรมไทยประเพณี ไปจนถึงศิลปะเรอเนซองส์ และบาโรค นิทรรศการสำคัญๆ ของเขาประกอบไป ด้วย ‘Illustration of the Crisis’, ‘View from the Tower’ และ ‘Optimism is Ridiculous’

ในบางกอก อาร์ต เบียนนาเล่ ครั้งนี้ มุมมองเกี่ยวกับความสุขของศิลปินถูกถ่ายทอดออกมาเป็นภาพประติมานวิทยาของศาสนาคริสต์และพุทธที่เกี่ยวกับการสำนึกในบาป ความทรมาน และปรโลก สัญลักษณ์ทางศาสนาทั้งพุทธและคริสต์ที่เกี่ยวกับความลุ่มหลงในศรัทธาและความตาย ถูกนำเสนอในรูปแบบจิตรกรรม บนฉากบังตาสองตอน ภาพวาดเลือดเนื้อที่มีรายละเอียดชัดเจนชนิดกระแทกตาคนดู จะเตือนใจเราให้ตระหนักถึงความไม่จีรังและไม่แน่นอนของชีวิตบนโลก

ARTISTS

NATEE UTARIT

THAILAND