CANAN (Turkey)
‘Animal Kingdom’ 2017
installation, sequins, cloth, fibre, and rope
size variable
Collection of the Artist
CANAN describes herself as a women’s rights activist who believes in the use of the female body to convey artistic expression. The artist has begun to employ the ideology of ancient Arabic and Persian cosmology, particularly the belief and formation of a form ‘jinn’ (supernatural creatures), which brings about an interesting conversation about moral and the ethical framework of contemporary society. In the realms of heaven, purgatory and hell, CANAN creates dualism of good and evil, internal and external, happiness and anguish that reflect the repressed aspects of the human psyche. ‘Animal Kingdom’ (2017) is in a heavenly realm consisting of creatures wrapped in color fabrics such as dragons, phoenix and serpents. These strange creatures from fairy tales and fantasy are both playful as well as menacing.
จานัน (ตุรกี)
‘Animal Kingdom’ พ.ศ. 2560
ศิลปะจัดวาง,เลื่อม, ผ้า, ไฟเบอร์, เชือก
ขนาดแปรผันตามพื้นที่
สมบัติของศิลปิน
จานัน เรียกตัวเองว่านักเคลื่อนไหวเพื่อสิทธิสตรี เธอเชื่อในพลังของสังคมและการใช้เรือนร่างของผู้หญิงเพื่อถ่ายทอดผลงาน ทั้งในผลงานสื่อผสม หัตถกรรม จิตรกรรม ศิลปะจัดวาง ไปจนถึงวิดีโออาร์ต ศิลปินเริ่มนำแนวคิดทางจักรวาลวิทยาของวัฒนธรรมอาหรับและเปอร์เซียมาใช้ในงานศิลปะ โดยเฉพาะความเชื่อเกี่ยวกับ “ญิน” (สัตว์ประหลาดเหนือธรรมชาติ) ที่ทำให้เกิดบทสนทนาเกี่ยวกับกรอบศีลธรรม ของสังคมสมัยใหม่ได้อย่างน่าสนใจดังที่เห็นได้จาก Behind Mount Qaf ปี พ.ศ. 2560 ที่ Arter Space for Arts เมืองอิสตันบุล สาธารณรัฐตุรกี ในพื้นที่สวรรค์ แดนการพิพากษาและนรก จานันสร้างคู่ตรง ข้ามของ ความดี/ความชั่ว, ภายใน/ภายนอก, ความสุข/ความเจ็บปวด ที่สะท้อนถึงด้านที่ถูกกดดัน ของจิตใจมนุษย์ Animal Kingdom (2017) จะเป็นแดนสวรรค์ที่เต็มไปด้วยตุ๊กตาสัตว์ในเทพนิยาย อย่างเช่น มังกร นกฟินิกซ์ และงู สัตว์ประหลาดจาก เทพนิยายแฟนตาซีที่ทั้งน่ารัก และพร้อมจะคุกคามโลกมนุษย์ได้พร้อมๆ กัน
ARTISTS
TURKEY